Het aantal finfluencers in Nederland neemt sinds kort razendsnel toe. De AFM deed onderzoek naar 150 finfluencers, die samen meer dan één miljoen volgers hebben. Elke finfluencer heeft gemiddeld 11.000 volgers. De AFM vindt het positief dat die finfluencers een grote groep beleggers van informatie voorzien, maar merkt dat niet iedereen altijd even eerlijk is.
Een finfluencer mag zonder vergunning wel een grote groep mensen aanbevelen om een bepaald aandeel te kopen, zolang diegene ook transparant is over zijn of haar relatie met dat aandeel. Maar er mag niet op iemands persoonlijke situatie ingespeeld worden. Uit het onderzoek blijkt dat dit toch gebeurt in vraag-en-antwoordsessies op sociale media. De AFM vermoedt dat dit ook in besloten groepen op bijvoorbeeld Telegram of Discord gebeurt, maar heeft daar nog geen onderzoek naar gedaan. “Wees je ervan bewust dat ook de mensen die aanbevelingen in zo'n groep doen, meestal geen financiële opleiding hebben gevolgd. Vaar dus niet blind op hun kennis”, waarschuwt de AFM.
Een andere conclusie uit het onderzoek is dat veel finfluencers geld krijgen van beleggingsbedrijven om bepaalde, soms gevaarlijke, beleggingsproducten aan te prijzen of dat ze er op een andere manier van profiteren als mensen bepaalde aandelen kopen. Dat finfluencers geld ontvangen van bedrijven om klanten aan te brengen is wettelijk verboden in Nederland. AFM: “We hebben die bedrijven dan ook aangeschreven en blijven ze volgen. Als ze er dan nog niet mee ophouden treden we harder op.”