De AFM heeft een aantal stelregels opgesteld voor het online bankieren. Die zijn opgesteld in vijf do's en vijf dont's.
- Do! Twijfel je of een e-mail, sms, Whatsapp of telefoontje van je bank is? Niet beantwoorden en niet op linkjes klikken. Check bij je bank
- Do! Bescherm jezelf tegen oplichting. Kijk bij je eigen bank via welke officiële kanalen zij met jou communiceren en welke waarschuwingen zij afgeven
- Do! Heb je per ongeluk toch inloggegevens en/of beveiligingscodes gedeeld, je betaalpas opgestuurd of wordt er zonder jouw toestemming geld van je rekening afgeschreven? Neem dan direct contact op met je bank
- Do! Gebruik online bankieren op een computer en mobiele telefoon waarvan de software en beveiligingssystemen regelmatig worden bijgewerkt
- Do! Bezoek de websites www.veiligbankieren.nl en www.fraudehelpdesk.nl voor tips om je te wapenen tegen betaalfraude, phishing en andere vormen van oplichting
- Don’t! Beantwoord geen telefoontjes, e-mails, Whatsappjes of sms’jes van derden die vragen om jouw inloggegevens of om geld over te boeken
- Don’t! Ga niet in op een verzoek om je betaalpas op te sturen
- Don’t! Open nooit je online bankieromgeving via een toegestuurde link in een e-mail, Whatsapp-bericht of sms
- Don’t! Laat nooit iemand online meekijken bij het inloggen in je bankierenomgeving
- Don’t! Deel geen beveiligingscodes van je online bankierenomgeving met anderen