De 62,5 miljoen schade is 25 procent hoger dan de 50 miljoen euro van twee jaar geleden. Het grootste deel van dat bedrag (47,5 miljoen euro) komt door oplichters die zich voordoen als helpdeskmedewerkers van een bank en als zodanig een klant opbellen. Ze vertellen deze slachtoffers bijvoorbeeld dat hun geld niet veilig is en dat ze het moeten overmaken naar een andere rekening. Ook overtuigen ze de klant er in veel gevallen van de bankpas af te geven.
Hoewel banken niet aansprakelijk zijn, vergoeden ze de schade van helpdeskfraude vaak toch. Daarover zijn eind 2020 afspraken gemaakt. Hierdoor is afgelopen jaar 92 procent van de 47,5 miljoen euro vergoed.
De schade als gevolg van andere vormen van bankfraude, zoals phishing en het stelen van bankpassen, daalde in het afgelopen jaar. Dit komt volgens de NVB doordat banken maatregelen hebben genomen om deze fraude terug te dringen. Criminelen hebben daarom hun aandacht verlegd en doen zich dus steeds vaker voor als medewerker van een bankhelpdesk. De banken komen later dit jaar met een publiekscampagne om mensen hier meer bewust van te maken.