skip to Main Content

Hoe pakt u interne fraude aan?

Bedrijven ervaren fraude als een toenemend gevaar, maar tegelijk zijn ze tevreden over de maatregelen die ze nemen en de bescherming die ze hebben opgebouwd. Dat gevoel van veiligheid is niet helemaal terecht: 69% van de bedrijven heeft de afgelopen 2 jaar te maken gehad met fraude. Bij 55% van de gevallen is de schade hoger dan 50.000 euro, bij 16% hoger dan 200.000 euro. Bij interne fraude leidt 2% tot schades hoger dan 1 miljoen euro. Bij externe fraude is dat 5%.

Wie zijn de fraudeurs?
Bij kleinere schadeposten is de fraudeur vaak een man tussen de 26 en 45 jaar die minder dan vijf jaar in dienst is. De grote schades door interne fraude worden vooral gepleegd door seniors die al langer in dienst zijn. Omdat zij vertrouwd worden en toegang hebben tot vertrouwelijke systemen en informatie, kunnen zij ongestoord hun gang gaan. Bijna 20 procent van (grote) schades door interne fraude wordt veroorzaakt door een lid van directie of management.

Kansen voor een fraudeur
Als u de kans op fraude door medewerkers en leidinggevenden wilt verkleinen, kunt u om te beginnen in kaart brengen waar in uw bedrijfsprocessen iemands kansen liggen om te frauderen. Liggen er bijvoorbeeld goederen of producten onbeheerd in uw magazijn? Controleert u ziekmeldingen? Heeft u een helder concurrentiebeding? Screent u uw medewerkers voor indiensttreding? En treft u maatregelen in de digitale sfeer, zoals twee-factorauthenticatie, VPN, firewalls en antivirussoftware?

Gedrag en problemen bespreekbaar maken
Soms kunnen collega’s al vermoedens hebben van fraude omdat iemand smoezen en leugens vertelt, zich niet houdt aan regels en procedures, bewust alleen werkt of er een levensstijl op na houdt die niet overeenkomt met het inkomen. Maar het is lastig om dat te melden. Leg daarom vast hoe uw medewerkers omgaan met een vermoeden van fraude en maak het onderwerp bespreekbaar. Heeft u meer dan 50 medewerkers in dienst? Dan moet u een klokkenluidersregeling hebben. Maak het verder mogelijk dat personeel hun geldproblemen of conflicten met de leiding open met u kunnen bespreken en samen met u naar een oplossing zoeken. Dit zijn vaak de motieven om te frauderen.

Schade door fraude verzekeren
Neem ook contact op met ons kantoor om te bespreken hoe u het frauderisico kunt verzekeren. Wat heeft u bijvoorbeeld aan een cyberverzekering of bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering? U kunt ook een speciale fraudeverzekering afsluiten, die financiële schade door oplichting vergoedt en u helpt bij het opstellen van een fraudepreventieplan. En een zakelijke rechtsbijstandverzekering biedt uitkomst als u een fraudeur wilt ontslaan. Wij bespreken met u welke verzekeringsoplossingen het beste passen bij uw bedrijf.

Hoe pakt u interne fraude aan?

Bedrijven ervaren fraude als een toenemend gevaar, maar tegelijk zijn ze tevreden over de maatregelen die ze nemen en de bescherming die ze hebben opgebouwd. Dat gevoel van veiligheid is niet helemaal terecht: 69% van de bedrijven heeft de afgelopen 2 jaar te maken gehad met fraude. Bij 55% van de gevallen is de schade hoger dan 50.000 euro, bij 16% hoger dan 200.000 euro. Bij interne fraude leidt 2% tot schades hoger dan 1 miljoen euro. Bij externe fraude is dat 5%.

Wie zijn de fraudeurs?
Bij kleinere schadeposten is de fraudeur vaak een man tussen de 26 en 45 jaar die minder dan vijf jaar in dienst is. De grote schades door interne fraude worden vooral gepleegd door seniors die al langer in dienst zijn. Omdat zij vertrouwd worden en toegang hebben tot vertrouwelijke systemen en informatie, kunnen zij ongestoord hun gang gaan. Bijna 20 procent van (grote) schades door interne fraude wordt veroorzaakt door een lid van directie of management.

Kansen voor een fraudeur
Als u de kans op fraude door medewerkers en leidinggevenden wilt verkleinen, kunt u om te beginnen in kaart brengen waar in uw bedrijfsprocessen iemands kansen liggen om te frauderen. Liggen er bijvoorbeeld goederen of producten onbeheerd in uw magazijn? Controleert u ziekmeldingen? Heeft u een helder concurrentiebeding? Screent u uw medewerkers voor indiensttreding? En treft u maatregelen in de digitale sfeer, zoals twee-factorauthenticatie, VPN, firewalls en antivirussoftware?

Gedrag en problemen bespreekbaar maken
Soms kunnen collega’s al vermoedens hebben van fraude omdat iemand smoezen en leugens vertelt, zich niet houdt aan regels en procedures, bewust alleen werkt of er een levensstijl op na houdt die niet overeenkomt met het inkomen. Maar het is lastig om dat te melden. Leg daarom vast hoe uw medewerkers omgaan met een vermoeden van fraude en maak het onderwerp bespreekbaar. Heeft u meer dan 50 medewerkers in dienst? Dan moet u een klokkenluidersregeling hebben. Maak het verder mogelijk dat personeel hun geldproblemen of conflicten met de leiding open met u kunnen bespreken en samen met u naar een oplossing zoeken. Dit zijn vaak de motieven om te frauderen.

Schade door fraude verzekeren
Neem ook contact op met ons kantoor om te bespreken hoe u het frauderisico kunt verzekeren. Wat heeft u bijvoorbeeld aan een cyberverzekering of bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering? U kunt ook een speciale fraudeverzekering afsluiten, die financiële schade door oplichting vergoedt en u helpt bij het opstellen van een fraudepreventieplan. En een zakelijke rechtsbijstandverzekering biedt uitkomst als u een fraudeur wilt ontslaan. Wij bespreken met u welke verzekeringsoplossingen het beste passen bij uw bedrijf.

De Geldwinkel Kennemerland

De Geldwinkel Kennemerland is sinds 1998 een begrip in Haarlem en omstreken en de Haarlemmermeer. Wij zijn een persoonlijk advieskantoor voor uw hypotheek en verzekeringen. Als klant zult u onze professionele, maar ongedwongen en persoonlijke sfeer binnen ons kantoor als de juiste keuze ervaren.

Contact gegevens

Tel: +31 (0) 23 5411154
E-mail: info@geldwinkel.nl
Adres: Kleverparkweg 5
2023CA Haarlem

Copyright © Let's build IT 2019

Back To Top
×Close search
Search